Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013

Η προτεραιότητα του σχεδιασμού. Έφτασε το τέλος της Walmart και της μαζικής αγοράς λιανεμπορίου όπως τα ξέρατε μέχρι τώρα.



Τρισδιάστατα εκτυπωμένα παπούτσια
Από τον Joshua Klein,
6 Νοεμβρίου 2013,

Μετάφραση: Πάνος Ντούλας, 11/11/2013
Το πρωτότυπο κείμενο εδώ: http://qz.com/144257


Ο Joshua Klein είναι χάκερ και ο συγγραφέας ενός νέου βιβλίου, «Τα Οικονομικά της Φήμης: Γιατί αυτός που γνωρίζετε αξίζει περισσότερο από αυτό που έχετε».


Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, το να είχες την καλύτερη αλυσίδα εφοδιασμού ήταν αρκετό. Με αυτόν τον τρόπο, η Walmart έγινε ο πανίσχυρος πωλητής λιανικής που όλοι ξέρουμε: με την κατασκευή του μεγαλύτερου, ευρύτερου, πιο αποτελεσματικού συστήματος για τη μεταφορά των προϊόντων σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες. Στη συνέχεια ήρθε η προηγμένη ανάλυση, που επέτρεψε στις εταιρείες να καθορίζουν ποια προϊόντα να σου προτείνουν δίπλα στο προϊόν που είχες ήδη αγοράσει, ή να παρέχουν πρόσθετα που κάθε συγκεκριμένος αγοραστής μπορεί να θέλει, όπως τα δωρεάν μεταφορικά ή δωρεάν προϊόντα-μπόνους. Η Amazon έκανε αυτήν την τεχνική τέχνη.
Τώρα, τελειώνουν και οι τεχνικές αυτές. Γνωρίζουμε ήδη ότι η τρισδιάστατη εκτύπωση και η ρομποτική τεχνολογία παραγωγής μπορεί να ξεπεράσει τη κεντρική παραγωγή. Αλλά η διαφορά εδώ είναι ότι μπορεί να μην ξεπηδήσει μόνο μία εταιρεία για να κεφαλαιοποιήσει τα κέρδη από αυτές τις τεχνολογίες με τον τρόπο που συγκεκριμένες μάρκες όπως η Wal-Mart και η Amazon έκαναν στο παρελθόν. Αντ' αυτού, μπαίνουμε πλέον στην πρωτοκαθεδρία του σχεδιασμού.
Από τη σκοπιά του καταναλωτή, αυτό σημαίνει περισσότερα προϊόντα για να επιλέξει, σε καλύτερες τιμές, με ταχύτερη παράδοση, και με μεγαλύτερη εξατομίκευση. Αλλά από τη σκοπιά της λιανεμπορίου αυτό δεν είναι τίποτα λιγότερο από επαναστατικό: η βάση βγαίνει από τη μέση του συνόλου των δραστηριοτήτων των λιανεμπόρων – δηλ εκείνο το  μέρος όπου παράγουν και παρέχουν στους πελάτες τα προϊόντα τους.
Η τρισδιάστατη εκτύπωση, σε συνδυασμό με
τη σταθερή πρόοδο της ρομποτικής, καθιστά ολοένα και πιο πιθανό ενδεχόμενο τη δημιουργία μικρότερων, πιο ευκίνητων εργαστηρίων παραγωγής, τα οποία θα είναι ευρύτερα κατανεμημένα ώστε να βρίσκονται πιο κοντά στους αγοραστές. Αυτή η αλλαγή στην κατανομή της παραγωγής σημαίνει ότι οι γιγαντιαίες αλυσίδες εφοδιασμού στις οποίες η Wal-Mart επένδυσε τόσα πολλά ξαφνικά κινδυνεύουν να περιπέσουν σε αχρηστία.
Η  Ponoko, μια πλατφόρμα που συνδέει τα τρισδιάστατα σχέδια με τα καταστήματα παραγωγής τους, είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα αυτής της τάσης. Συνδέοντας μια ποικιλία από πλατφόρμες σχεδιασμού με μικρούς κατασκευαστές που έχουν κόφτες λέιζερ και τρισδιάστατους εκτυπωτές, ο καθένας μπορεί να παραγγείλει ένα σχέδιο από τον κατάλογό της και να βάλει να κατασκευαστεί και να παραδοθεί τοπικά. Ξαφνικά, η παραγγελία μιας καρέκλας, ενός τραπεζιού, ή ενός ζωτικής σημασίας συστατικού για το πατίνι σας γίνεται τόσο εύκολη όσο ένα απλό κλικ: «Αγόρασε». Αυτό μειώνει τα μεταφορικά έξοδα και το εργατικό κόστος, καθώς ο καθένας στη διαδικασία της διανομής κάνει πιο αποτελεσματικές επιλογές. Είναι ένα είδος αντίστροφου παραδείγματος των νόμων που περιέγραψε ο Ronald Coase (http://www.coase.org/) ως κομμάτι του έργου που το 1991 του χάρισε το βραβείο Νόμπελ. Οι νόμοι αυτοί αναφέρανε ότι οι μεγάλες εταιρείες υπάρχουν για να αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα της κλίμακας στα έξοδα συναλλαγών.
Το ίδιο αποτέλεσμα συμβαίνει και στην πλευρά του μάρκετινγκ του λιανεμπορίου, όπου το «στόμα με στόμα» αντικαθιστά σχεδόν κάθε πτυχή της παραδοσιακής διαφήμισης. Αντί για αυτήν, τα άτομα στηρίζονται πλέον όλο και περισσότερο ο ένας στον άλλο για να κάνουν τις αγορές τους. Η αύξηση των γρήγορων σε πρόσβαση πλατφόρμων επικοινωνίας, όπως το Facebook και το Twitter, απλά το ενισχύουν αυτό. Το αποτέλεσμα είναι ότι η κύρια αξία ενός υλικού προϊόντος βρίσκεται όλο και περισσότερο στο σχεδιασμό του, ο οποίος μπορεί τώρα να αναπαράγεται άπειρες φορές, να κοινοποιείται αμέσως, να συναρμολογείται ημι-αυτόματα ... και να διαμοιράζεται μεταξύ φίλων τόσο εύκολα όσο και οι εικόνες μιας γάτας.
Αυτό έχει οδηγήσει σε πλατφόρμες όπως το Thingiverse.com, το οποίο φιλοξενεί μια σχεδόν άπειρη ποικιλία τρισδιάστατων σχεδίων, τα περισσότερα από τα οποία είναι ελεύθερα διαθέσιμα για μεταφόρτωση. Με το Thingiverse, σχεδόν κάθε φυσικό αντικείμενο που επιθυμείτε μπορεί να τροποποιηθεί ελεύθερα, να αποσταλεί ή να κατασκευαστεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές σας. Επιπλέον, επειδή τα σχέδια είναι τόσο εύκολα διαθέσιμα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Ponoko ή οποιαδήποτε παρόμοια πλατφόρμα σε τοπικό επίπεδο για να παράξετε αυτό το προϊόν.
Αυτό γίνεται πολύ πιο συναρπαστικό όταν σκεφτεί κανείς ότι η βελτίωση της μηχανικής όρασης και οι τεχνολογίες ελέγχου της όρασης σημαίνει ότι θα μπορούμε όλο και περισσότερο να βασιζόμαστε μόνο σε μια εικόνα ενός πράγματος για να μετατραπεί αυτό σε ένα τρισδιάστατο πρότυπο, το οποίο μπορούμε αργότερα να παράξουμε. Σας άρεσε αυτή η καρέκλα που είδατε στο λόμπι του ξενοδοχείου που μείνατε στις ανοιξιάτικές σας διακοπές; Πάρτε μια φωτογραφία, μετατρέψτε την αυτόματα σε ένα τρισδιάστατο πρότυπο, φτιάξτε το χρώμα της για να ταιριάζει με τις κουρτίνες σας και μπορείτε να την έχετε παραλάβει μέχρι να φτάσετε στο σπίτι σας.
Το αποτέλεσμα αυτού είναι η ίδια η απαρχή μιας εκθετικής αύξησης σε μια διαδικασία στην οποία ο σχεδιασμός θα δημιουργεί μια ταχύτατα υιοθετούμενη διαδικτυακή αξιοκρατία προιόντων, με τα πιο δημοφιλή σχέδια να απολαμβάνουν τη μεγαλύτερη απήχηση και έτοιμες απομιμήσεις. Αυτό είναι πραγματικά ένα καλό πράγμα δεδομένου ότι θα στηρίξει τον εκσυγχρονισμό μιας εκκολαπτόμενης βιομηχανίας τρισδιάστατης εκτύπωσης και ρομποτικής, η οποία βιομηχανία δεν έχει βρει ακόμη την αντίστοιχη Amazon της ή τη Walmart της. Αν τα εξετάσουμε όλα μαζί, μπορεί να βρισκόμαστε μπροστά στην έναρξη ενός αξιοκρατικού κύκλου στον οποίο οι τιμές παραγωγής και διανομής θα εξακολουθούν να μειώνονται, ενώ την ίδια στιγμή η αξία του σχεδιασμού θα συνεχίζει να ανεβαίνει, γεννώντας πιο πολύ ανταγωνισμό και καλύτερα προϊόντα.
 
Η ιστοσελίδα του Josh Klein είναι http://www.josh.is/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου