Θίασος Κανιγκούντα
«Κύκλοι / Ιστορίες» του Joël Pommerat
3-21 Απριλίου 2013
21:00
Μικρή Σκηνή
Ένα κείμενο για το εξημερωμένο θηρίο που
λέγεται «Ευρωπαίος». Τιμημένο με το κορυφαίο βραβείο Μολιέρου το 2010,
το έργο συγκλόνισε το γαλλικό κοινό όταν παίχτηκε, κατόπιν πρόσκλησης
του Peter Brook προς τον Ζοέλ Πομμερά,
στο περίφημο παρισινό θέατρο Bouffes du Nord. Στιγμές της ευρωπαϊκής
καθημερινότητας από το Μεσαίωνα μέχρι σήμερα, με ήρωες απλούς πολίτες
και ιππότες, υποτελείς και αφέντες, εραστές και οικογενειάρχες,
παρουσιάζονται φορτισμένες με πολιτικο-κοινωνική κριτική, μεταφυσική
ματιά, υποδόριο χιούμορ αλλά και αγωνία. Το βλέμμα του Πομμερά είναι
στραμμένο στη χαμένη τιμή της μεγάλης πολιτιστικής κληρονομιάς της
Ευρώπης: τον ανθρωπισμό. Η ομάδα Κανιγκούντα
ανεβάζει το έργο σαν ένα παράδοξο τσίρκο δωματίου και αναρωτιέται: Τι
απέμεινε στην αμοραλιστική Ευρώπη των κεφαλαιαγορών από τον ανθρωπισμό; Η
κατανάλωση; Το Άουσβιτς; Η φτώχεια και η εξαθλίωση στις μητροπόλεις; Η
μεταφυσική του χρήματος και της επιβολής; Η θρησκοληψία; Η αρχή και το
τέλος του ευρώ; Οχτώ ηθοποιοί ερμηνεύουν περισσότερους από σαράντα
ρόλους, με τη μουσική του Ligeti συνοδοιπόρο στη σκηνική αυτή
ονειροφαντασία.
• Η Στέγη φιλοξενεί τον ίδιο τον Πομμερά, ο οποίος ανεβάζει στην Κεντρική Σκηνή τη Μεγάλη και θαυμαστή ιστορία του εμπορίου. Το νέο έργο του, με τίτλο La réunification des deux Corées («Η επανένωση των δύο Κορεών»), ανέβηκε στο παρισινό θέατρο Odéon τον Ιανουάριο του 2013.
• Πώς προέκυψε η ονομασία της ομάδας Κανιγκούντα; Στην εμβληματική κινηματογραφική ταινία Η Έβδομη Σφραγίδα (1957) του Ingmar Bergman, ο Σκατ, θεατρίνος σε έναν περιπλανώμενο μεσαιωνικό θίασο, κατά τη διάρκεια μιας υπαίθριας παράστασης σε ένα χωριό, κλέβει τη Λίζα, τη ζωηρή γυναίκα του σιδερά, εγκαταλείπει το θίασό του και για μέρες περιπλανιέται μαζί της στα σκανδιναβικά δάση. Κατά τη διάρκεια της ερωτικής τους περιπέτειας, ο Σκατ δίνει στη Λίζα το όνομα-ρόλο Κανιγκούντα. Εκείνη, το αποδέχεται.
• Ο θίασος δημιουργήθηκε το 2005 από τους ηθοποιούς Μαρία Κεχαγιόγλου, Μαρία Μαγκανάρη, Γιώργο Φριντζήλα, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου και τον σκηνοθέτη Γιάννη Λεοντάρη, ενώ στη συνέχεια διευρύνθηκε με την συμμετοχή και άλλων ηθοποιών.
• Ο θίασος Κανιγκούντα συνεργάστηκε με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών για πρώτη φορά το 2011. Η παράσταση πόλη-κράτος παίχθηκε αρχικά στη Στέγη και ένα χρόνο μετά, με τη στήριξη της Στέγης, ταξίδεψε στο Théâtre de la Ville στο Παρίσι, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Εργοτάξια της Ευρώπης».
• «Είμαστε σαν τους εμπόρους. Πουλάμε την εργασία μας, πουλάμε το χρόνο μας, ό,τι πιο πολύτιμο έχουμε: το χρόνο της ζωής μας. Την ίδια τη ζωή μας. Είμαστε οι έμποροι της ζωής μας» επισημαίνει ένα από τα πρόσωπα του έργου του Ζοέλ Πομμερά Έμποροι, το οποίο παρουσιάστηκε σε σκηνοθεσία Γιάννη Λεοντάρη από την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης της Θεσσαλονίκης το 2009, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.
• 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος: χάρη στην περίφημη ταινία του Stanley Kubrick, η ιδιαίτερη μουσική του πρωτοπόρου Ούγγρου συνθέτη György Ligeti (1923-2006), γνωστού και από την όπερα-σταθμό Le Grand Macabre, είχε μεγάλη απήχηση στο ευρύ κοινό. Τη μουσική του αξιοποιεί ο θίασος Κανιγκούντα στην παράσταση Κύκλοι / Ιστορίες που θα δούμε στη Στέγη.
• Η Στέγη φιλοξενεί τον ίδιο τον Πομμερά, ο οποίος ανεβάζει στην Κεντρική Σκηνή τη Μεγάλη και θαυμαστή ιστορία του εμπορίου. Το νέο έργο του, με τίτλο La réunification des deux Corées («Η επανένωση των δύο Κορεών»), ανέβηκε στο παρισινό θέατρο Odéon τον Ιανουάριο του 2013.
• Πώς προέκυψε η ονομασία της ομάδας Κανιγκούντα; Στην εμβληματική κινηματογραφική ταινία Η Έβδομη Σφραγίδα (1957) του Ingmar Bergman, ο Σκατ, θεατρίνος σε έναν περιπλανώμενο μεσαιωνικό θίασο, κατά τη διάρκεια μιας υπαίθριας παράστασης σε ένα χωριό, κλέβει τη Λίζα, τη ζωηρή γυναίκα του σιδερά, εγκαταλείπει το θίασό του και για μέρες περιπλανιέται μαζί της στα σκανδιναβικά δάση. Κατά τη διάρκεια της ερωτικής τους περιπέτειας, ο Σκατ δίνει στη Λίζα το όνομα-ρόλο Κανιγκούντα. Εκείνη, το αποδέχεται.
• Ο θίασος δημιουργήθηκε το 2005 από τους ηθοποιούς Μαρία Κεχαγιόγλου, Μαρία Μαγκανάρη, Γιώργο Φριντζήλα, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου και τον σκηνοθέτη Γιάννη Λεοντάρη, ενώ στη συνέχεια διευρύνθηκε με την συμμετοχή και άλλων ηθοποιών.
• Ο θίασος Κανιγκούντα συνεργάστηκε με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών για πρώτη φορά το 2011. Η παράσταση πόλη-κράτος παίχθηκε αρχικά στη Στέγη και ένα χρόνο μετά, με τη στήριξη της Στέγης, ταξίδεψε στο Théâtre de la Ville στο Παρίσι, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Εργοτάξια της Ευρώπης».
• «Είμαστε σαν τους εμπόρους. Πουλάμε την εργασία μας, πουλάμε το χρόνο μας, ό,τι πιο πολύτιμο έχουμε: το χρόνο της ζωής μας. Την ίδια τη ζωή μας. Είμαστε οι έμποροι της ζωής μας» επισημαίνει ένα από τα πρόσωπα του έργου του Ζοέλ Πομμερά Έμποροι, το οποίο παρουσιάστηκε σε σκηνοθεσία Γιάννη Λεοντάρη από την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης της Θεσσαλονίκης το 2009, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.
• 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος: χάρη στην περίφημη ταινία του Stanley Kubrick, η ιδιαίτερη μουσική του πρωτοπόρου Ούγγρου συνθέτη György Ligeti (1923-2006), γνωστού και από την όπερα-σταθμό Le Grand Macabre, είχε μεγάλη απήχηση στο ευρύ κοινό. Τη μουσική του αξιοποιεί ο θίασος Κανιγκούντα στην παράσταση Κύκλοι / Ιστορίες που θα δούμε στη Στέγη.
Μετάφραση: Λουίζα Μητσάκου
Σκηνοθεσία - Μουσική επιμέλεια - Σχεδιασμός ήχου: Γιάννης Λεοντάρης
Σκηνικά - Κοστούμια: Θάλεια Ιστικοπούλου
Φωτισμοί: Μαρία Γοζαδίνου
Επιμέλεια αυτοσχεδιασμών "Viewpoints": Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Αιμιλία Βάλβη
Βοηθός σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Μαρία Παπαϊωάννου
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Γιάννης Αναστασάκης, Ανθή Ευστρατιάδου, Ευθύμης Θέου, Μαρία Μαγκανάρη, Θέμης Πάνου, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου, Γιώργος Φριντζήλας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου